YOGASKOLEN: MUDRA OG PRANAYAMA

Vishnu Mudra og vekselpust for indre ro og harmoni.


Vishnu er en av de viktigste gudene i Hinduismen og er i følge indisk mytologi verdens beskytter. Han er en gud fylt med kjærlighet og medfølelse. Vishnu beskytter oss mennesker og opprettholder balanse i universet.



Vishnu mudra hjelper oss å oppnå balanse gjennom aktivering av energiene til de tre første chakraene: Muladhara/Rotchakra, Svadhisthana/Lendechakra og Manipura/Solar Plexus chakra.


  • Vi aktiverer Muladhara chakra for jording og stabilitet.

  • Svadisthana-aktivering gir oss glede og harmoniske forhold.

  • Når vi aktiverer Manipur chakra, åpner vi opp vår indre kraft og indre ild.


Gjør helst Vishnu mudra på tom mage. Før frokost er et perfekt tidspunkt for denne praksisen. Hold pusten jevn og rolig. Begynn med å holde mudraet i fem minutter. Øk deretter tiden gradvis til maksimal varighet 15-20 minutter.


Dette mudraet kan hjelpe deg med å:

  • Redusere stress og angst

  • Roe nervesystemet

  • Balansere hormoner

  • Gi balanse mellom høyre og venstre halvdel av hjernen

  • Styrke luftveiene

  • Rense lungene

  • Gi mental klarhet og fokus

  • Gi balanse og indre fred

  • Avgifte kroppen

  • Styrke immunforsvaret


Slik gjør du:

Sitt komfortabelt med rett rygg og avslappede skuldre. Utfør alltid Vishnu Mudra med høyre hånd, også om du er venstrehendt. Løft høyre hånd og bøy pekefinger og langfinger inn mot håndflaten. Resterende fingre holdes mykt utstrakt. Forsøk å sitt med hånden løftet mens du holder mudraet, blir det for tungt legger du den ned på låret.

Når du har holdt mudraet i 5-20 minutter fortsetter du å holde det mens du gjør 5 runder vekselpust. Mens du gjør vekselpusten ligger venstre hånd på låret med tuppen på pekefinger mot tuppen på tommeltott -Chin Mudra.

Slik gjør du vekselpusten:

1. Pust inn begge nesebor.

2. Lukk høyre nesebor med tommelen på høyre hånd. Pust ut og inn venstre nesebor.

3. Lukk venstre nesebor med ringfinger og lillefinger. Åpne for høyre nesebor og pust ut her.

4. Pust inn høyre nesebor.

5. Lukk høyre nesebor. Åpne for venstre nesebor og pust ut her.

Gjenta fire runder til. Pust så rolig og uanstrengt som mulig. Helst uten å lage lyd i neseborene. Når du er ferdig med fem runder, legg høyre hånd ned på låret med tuppen på pekefinger mot tuppen på tommeltott. Sitt med øynene lukket og opplev virkningen.

Benytt deg av disse øvelsene når du trenger dem. Når du kjenner for å tilføre mer ro, balanse og harmoni. Eller gjør dem til et fast morgenrituale.

Om Shanti

/One Slow Yogi

66 visninger1 kommentar

WhatsApp: +47 99442999 / Email: post@oneslowyogi.no

House of Woo lages av One Slow Yogi/Jorunn Maria Djønne som også driver:

Atelièr Yoga   //   Yogautdanning.no   //   Zen in the City Festival

 © 2020 by One Slow Yogi. Proudly created with Wix.com